Nieuws

Wat verandert er in schooljaar 2025-2026 voor het primair onderwijs?

26 augustus 2025

Het nieuwe schooljaar is begonnen. Ook dit jaar vinden er binnen het primair onderwijs enkele verschuivingen plaats. In dit artikel lees je wat er in schooljaar 2025-2026 allemaal gaat veranderen.

Governancecode
Met ingang van 25 juni is de nieuwe governancecode funderend onderwijs van kracht. Deze vervangt de Code Goed Bestuur PO. De governancecode bestaat uit vijf principes van goed bestuur en intern toezicht in het funderend onderwijs: verantwoordelijkheid, verbinding, lerend vermogen, integriteit en openheid.
Deze kernprincipes zijn uitgewerkt in een aantal normen. Het bestuur en het intern toezicht van de schoolorganisaties maken zichtbaar hoe zij deze principes en normen toepassen in hun handelen. Daarnaast zijn in de governancecode lidmaatschapsvoorwaarden afgesproken. Dit zijn eenduidige minimumeisen voor goed bestuur en intern toezicht, waar alle schoolorganisaties die zijn aangesloten bij de PO-Raad zich aan moeten houden. De code bevat nieuwe lidmaatschapsvoorwaarden over regionale samenwerking, nevenfuncties en het vermijden van (de schijn van) belangenverstrengeling. 

Inspectie beoordeelt de standaard Basisvaardigheden (OP0)
Vanaf 1 augustus 2025 beoordeelt de inspectie de standaard Basisvaardigheden (OP0) bij de kwaliteitsonderzoeken in het primair en (voortgezet) speciaal onderwijs. Tot nu toe beschreef de inspectie alleen de bevindingen in het rapport en gaf ze indien nodig een of meerdere herstelopdrachten als ze tekortkomingen zag.
Lees meer over de onderzoekskaders onderwijsinspectie

Wetsvoorstel Versterking positie ouders en leerlingen
Op 1 augustus is de wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen’ in werking gegaan. Deze wet heeft als doel de positie van ouders en leerlingen in het passend onderwijs te versterken.
Dat betekent dat leerlingen en ouders eenvoudig toegang moeten hebben tot informatie over het ondersteuningsaanbod van de school én recht hebben om hierover mee te praten. Het schoolbestuur moet beslissingen over het ontwikkelperspectief motiveren aan leerlingen. Daarnaast moeten de basis- en extra ondersteuning in de schoolgids worden opgenomen.
De onderdelen van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) zijn meegenomen in de Vensters-schoolgids. Met deze schoolgids voldoe je dus aan de wettelijke verplichting.
Lees meer over het wetsvoorstel

Wetsvoorstel Compensatie transitievergoeding alleen voor kleine werkgevers
Vanaf 1 juli 2026 worden niet alle werkgevers meer gecompenseerd voor de transitievergoeding. De compensatieregeling geldt dan alleen nog voor kleine werkgevers (minder dan 25 werknemers). Werkgevers met 25 of meer werknemers krijgen geen compensatie meer. Het moet nog in wetgeving worden opgenomen, dus het is allemaal nog even afwachten. Zo moet één en ander nog worden uitgewerkt en is het ook nog niet duidelijk, als de wijziging er komt, of er bijvoorbeeld een overgangsregeling gaat komen. 

Wetsvoorstel Wet vrij en veilig onderwijs
Het wetsvoorstel gaat over de versterking van het veiligheidsbeleid op scholen. De verwachting is dat de wet in werking treedt op 1 augustus 2026. Het gaat, op hoofdlijnen, om de volgende zaken:

  • De huidige meld-, overleg- en aangifteplicht (MOA) bij vermoedens van seksuele misdrijven wordt uitgebreid. Voortaan geldt de meld- en overlegplicht ook bij mogelijke seksuele intimidatie door iemand met een taak of functie richting een leerling of student.
  • Er moet, voor de onafhankelijkheid, naast een interne vertrouwenspersoon, ook een externe vertrouwenspersoon worden aangesteld.
  • De school dient een klachtenregeling te hebben en aangesloten te zijn bij een landelijke klachtencommissie.
  • Scholen moeten een personeelslid aanstellen als coördinator van het veiligheidsbeleid. Deze neemt ook de taken van de eerder verplichte coördinator van het pestbeleid op zich. Daarmee wordt de rol van de coördinator voor het anti-pestbeleid uitgebreid naar het bredere veiligheidsbeleid.
  • Het schoolbestuur is verplicht om het veiligheidsbeleid jaarlijks te evalueren.

Lees meer over de privacyrisico’s van deze wetgeving

Curriculumimplementatie
De herziening van het curriculum in het primair onderwijs (po) en de onderbouw van het voortgezet onderwijs (vo) markeert een belangrijk moment voor het Nederlandse onderwijs. De definitieve conceptkerndoelen worden eind 2025 opgeleverd. Vanaf augustus 2026 worden de eerste leergebieden (Nederlands en rekenen-wiskunde) wettelijk vastgelegd; in 2027 volgen de overige. De inspectie houdt vanaf dan stimulerend toezicht, en vanaf 2031 regulier toezicht op de implementatie.
De nieuwe kerndoelen zijn concreter, sluiten aan bij doorlopende leerlijnen en verbinden basisvaardigheden met andere leergebieden. Dit vraagt om integrale schoolontwikkeling en krachtig onderwijskundig leiderschap. Besturen en schoolleiders spelen hierin een sleutelrol: besturen agenderen, faciliteren en stimuleren een kwaliteitscultuur; schoolleiders geven leiding aan de invoering in de school.
Vanaf najaar 2025 starten vanuit de PO-Raad en AVS activiteiten gericht op bewustwording en voorbereiding, gevolgd door ondersteuning en instrumenten vanaf voorjaar 2026. Dit markeert het begin van een structureel leerproces binnen scholen en besturen. 

Werkende CO2-meter
Vanaf 1 juli 2025 moet in alle klaslokalen in het funderend onderwijs een werkende CO2-meter aanwezig zijn. Dit geldt zowel voor bestaande bouw als voor nieuwbouw. Het CO2-gehalte in de ruimte is een indicator voor de mate van luchtverversing. Een goede luchtkwaliteit draagt bij aan hogere leerprestaties.
Meten is weten. Is het CO2-gehalte hoog, dan is een interventie door het aanwezige personeel nodig, binnen de grenzen van het aanwezige (natuurlijke of mechanische) ventilatiesysteem. Lijkt er een indicatie dat het aanwezige systeem niet voldoet, dan is het aan de werkgever om dit op te pakken, afhankelijk van hoe verregaand een benodigde ingreep is, in gezamenlijkheid met de gemeente. De handreiking Optimaal Ventileren in de klas met de CO2-meter van Ruimte-OK biedt nuttige informatie.
Lees meer over de verplicht CO2-meters

Subsidie verbetering basisvaardigheden prioriteitsscholen
Scholen die op 1 augustus 2025 het inspectie-oordeel ‘zeer zwak’ of ‘onvoldoende’ hebben, kunnen in aanmerking komen voor de regeling prioriteitsscholen. Deze subsidieregeling is onderdeel van het Masterplan Basisvaardigheden. In totaal stelt het ministerie van OCW in de aanvraagronde ruim 1,25 miljoen euro voor het (speciaal) basisonderwijs en het gespecialiseerd onderwijs beschikbaar. Scholen die aan de voorwaarden voldoen kunnen tussen 1 september 2025 en 12 september 2025 subsidie aanvragen.
Lees meer over subsidieverstrekking aan prioriteitsscholen 

Subsidieregeling Landelijk dekkend netwerk onderwijsregio’s 2026-2029
Onderwijsregio’s die subsidie hebben ontvangen via de regeling Landelijk dekkend netwerk onderwijsregio’s 2025 kunnen tussen 18 augustus en 22 oktober 2025 subsidie aanvragen voor de periode 2026-2029. Hiermee wordt een vervolg gegeven aan de regeling Landelijk dekkend netwerk onderwijsregio’s 2025. Daarmee is een netwerk van 50 onderwijsregio’s gevormd waarin nagenoeg alle schoolbesturen, mbo-instellingen en lerarenopleidingen meedoen.
Met deze subsidie krijgen de onderwijsregio’s de ruimte om de ingezette lijn verder te ontwikkelen en te verbreden. Voor deze regeling is in 2026 voor de kalenderjaren 2026 tot en met 2029 een budget van bijna €1,1 miljard beschikbaar.
Lees meer over subsidieregeling Landelijk dekkend netwerk onderwijsregio’s 

Subsidieregeling Ontwikkelkracht 2025-2026
De subsidieregeling Ontwikkelkracht 2025-2026 is bedoeld om de kwaliteit van het primair onderwijs en voortgezet onderwijs duurzaam te verbeteren. Voor de aanvraagronde in 2025 is een budget beschikbaar van ruim €19 miljoen. In deze ronde kunt u alleen nog subsidie aanvragen om als lerende school deel te nemen aan het leertraject van een expertiseschool of wanneer u als expertiseschool leertrajecten wilt aanbieden aan lerende scholen.
Lees meer over subsidieregeling Ontwikkelkracht 

Bron: www.poraad.nl

 

Scroll naar boven