Nieuws
Onderwijsatlas 2025: in een oogopslag zicht op de landelijke én regionale arbeidsmarkt in het PO
02 december 2025
Hoe verhoudt jouw school(organisatie) zich tot andere regio’s als het gaat om personeelstekorten, instroom van nieuwe leraren en de samenstelling van het team? En welke ontwikkelingen spelen er in jouw regio? Met de tweejaarlijkse Onderwijsatlas biedt het Arbeidsmarktplatform PO in een oogopslag inzicht in de actuele onderwijsarbeidsmarkt. Met landkaarten, grafieken en tabellen laten we zien hoe landelijke trends en regionale ontwikkelingen zich tot elkaar verhouden. Zo kun je de situatie van jouw (school)organisatie vergelijken met je eigen regio, andere regio’s én landelijke cijfers. Deze inzichten helpen je keuzes te maken die passen bij jouw regionale context en bijdragen aan toekomstbestendig onderwijs.
Inzicht en handelingsperspectief
De Onderwijsatlas 2025 combineert zorgvuldige analyses met duidelijke visualisaties. We laten zien hoe het tekort aan leraren en schoolleiders zich ontwikkelt, hoe teamsamenstelling verandert en welke rol nieuwe routes naar het beroep spelen, zoals deeltijdopleidingen en zij-instroom. Achter landelijke trends schuilen grote regionale verschillen: in sommige regio’s lopen tekorten snel op, terwijl elders daling van leerlingaantallen de druk op scholen vergroot.
Elk hoofdstuk sluit af met de paragraaf ‘Wat betekent dit voor jouw beleid?’ met concrete handvatten voor schoolleiders, beleidsmakers en HR-adviseurs.
Instroom pabo stijgt, maar niet waar de tekorten het grootst zijn
Steeds meer studenten kiezen voor de pabo. In 2024 startten 5.838 studenten met de opleiding, ruim 50% meer dan in 2015. De sterkste groei vond plaats in Zuid-Limburg (+68%), Zeeland (+37%), Rijnmond (+34%) en Noordoost-Brabant (+31%). Opvallend is dat juist in deze regio’s de lerarentekorten relatief kleiner zijn, terwijl de grootste baankansen liggen in Flevoland (98%), Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht (alle 95%): de gebieden waar de vraag naar leraren het hoogst blijft. Dat laat zien dat nieuwe leraren niet altijd worden opgeleid in de regio waar de behoefte het grootst is.
Meer kerncijfers op een rij
- Binnen de G5-steden is het lerarentekort twee keer zo hoogals daarbuiten. Almere kent het hoogste tekort (24%), gevolgd door Den Haag (18%), Rotterdam (16%) en Amsterdam (16%).
- In tegenstelling tot het landelijke beeld groeide het aantal leerlingen tussen 2019 en 2024 juist in Gorinchem (+5%), Haaglanden en Almere (+4%) en Midden-Holland en FoodValley (+3%).
- De personeelssamenstellingin het PO veranderde in de afgelopen tien jaar: het aandeel leraren daalde, het aandeel OOP’ers steeg en het aandeel directie bleef vrijwel gelijk.
- Pabostudenten zijn vooral tevreden over hun docenten (73%), studiebegeleiding (73%), voorbereiding op de beroepsloopbaan (71%) enstudiefaciliteiten (68%).
- In de afgelopen tien jaar daalde het aantal basisscholenlandelijk met 8%. Maar in een aantal regio’s nam het aantal juist toe, zoals toe in Utrecht (+12%), Den Haag (+3%), Almere (+3%) en de regio Haaglanden (+1%).
- Tussen 2019 en 2024 nam het aandeel tevreden medewerkersin het PO verder toe. In 2024 gaven negen op de tien medewerkers aan tevreden te zijn over hun baan en over de collega’s waarmee zij samenwerken.
Samen bouwen aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt
Met de Onderwijsatlas zet het Arbeidsmarktplatform PO zich in voor een evenwichtige en toekomstbestendige onderwijsarbeidsmarkt. Door actuele data toegankelijk te maken, ondersteunen we schoolorganisaties bij beleid dat aansluit op de regionale context en bijdraagt aan duurzaam, goed georganiseerd onderwijs. Deze editie is een waardevol naslagwerk én bron van inspiratie. Daarom ontvangen alle scholen en schoolbesturen een exemplaar.
Extra gedrukt exemplaar aanvragen?
Mail naar en vermeld het gewenste aantal, de naam van je (school)organisatie en de adresgegevens.