Nieuws

Grote uitdagingen onderwijs kunnen niet wachten op nieuw kabinet

13 juni 2025

De grote uitdagingen in het primair onderwijs kunnen niet wachten op een nieuw kabinet. De PO-Raad roept de Tweede Kamer op om de bezuinigingen op het onderwijs te schrappen en door te gaan met de aanpak van thema’s als structurele bekostiging, de curriculumherziening en toetsing.

Freddy Weima, voorzitter PO-Raad: “De uitdagingen in het primair onderwijs zijn groot: de onderwijskwaliteit staat onder druk en de personeelstekorten zijn hoog. Tegelijkertijd was dit kabinet bezig met historische bezuinigingen op de meest kwetsbare kinderen. Dat is onverantwoord en getuigt van weinig hart voor het onderwijs. Wij hopen dat een nieuw kabinet écht aandacht heeft voor onze kinderen.”

De PO-Raad roept de Tweede Kamer op om prioriteit te geven aan het onderwijs. Weima: “Het onderwijs heeft politieke moed nodig om de uitdagingen in de sector het hoofd te bieden. Dat kan niet wachten op een nieuw kabinet. Scholen doen er alles aan om te zorgen voor goed onderwijs, soms tegen de klippen van het personeelstekort op. Wij vragen de Tweede Kamer hetzelfde te doen.”

De PO-Raad vraagt de Tweede Kamer vaart te maken op vier onderdelen:

  • Schrap de bezuinigingen op het onderwijs 

De bezuinigingen op het primair- en voortgezet onderwijs raken met name de meest kwetsbare kinderen. Ze zijn ondoordacht en onverantwoord, en moeten dus zo snel mogelijk van tafel.

  • Maak werk van structurele bekostiging voor structurele taken

Op dit moment is zo’n vijftien procent van de inkomsten van een gemiddelde basisschool incidenteel. Het primair onderwijs heeft structurele bekostiging nodig voor structurele taken, in plaats van subsidieconfetti. Zo kunnen we meer onderwijsprofessionals een vast contract bieden en het onderwijs duurzaam versterken.

  • Zet de invoering van de curriculumherziening door

Scholen worstelen al sinds 2006 met de huidige kerndoelen. Deze zijn te breed, te vaag en bieden onderwijsprofessionals onvoldoende houvast. SLO ontwikkelde nieuwe conceptkerndoelen en ruim 200 scholen hebben deze met succes in hun onderwijspraktijk getoetst. Hierin is aandacht voor zowel de basisvaardigheden als de bredere vorming van kinderen. Het is belangrijk dat scholen hier zo snel mogelijk mee aan de slag kunnen en zo hun onderwijskwaliteit kunnen verbeteren.

  • Ga door met hervorming van het toetsbeleid

De huidige doorstroomtoets zorgt voor onduidelijkheid, risico’s voor kansengelijkheid en onvergelijkbare uitkomsten. Ook wordt deze gebruikt als afrekeninstrument door de inspectie. De Kamer heeft gevraagd om een herziening van deze situatie. Tussenstap is één doorstroomtoets, maar we blijven pleiten voor later selecteren.

Bron: www.poraad.nl

Scroll naar boven