Nieuws

Adviezen voor samenwerking speciaal en regulier onderwijs – PO/VO

13 juni 2025

De Inspectie van het Onderwijs heeft samenwerking tussen speciaal en regulier onderwijs onderzocht. Daaruit volgen aanbevelingen voor scholen, besturen en samenwerkingsverbanden.

Het onderzoek is bedoeld om kennis te delen, zodat steeds meer scholen meewerken aan de ambitie om in 2035 landelijk inclusief onderwijs te realiseren. Vanuit onze kernwaarden Gelijkwaardigheid, Vrijheid en Ontmoeting ondersteunt onze vereniging deze ambitie. Voor het onderzoek vulden 58 schoolleiders een vragenlijst in. Op 25 samenwerkingslocaties hield de inspectie verdiepende interviews met onderwijsprofessionals en leerlingen. Aanvullend nam de inspectie vragenlijsten af bij leerlingen.

Uit het onderzoek blijkt dat er veel uiteenlopende vormen van samenwerking zijn, gericht op verschillende doelgroepen en op basis van verschillende juridische samenwerkingen. Leerlingen geven aan dat ze tevreden zijn over het onderwijs dat voortvloeit uit samenwerkingsvormen. Over het algemeen voelen ze zich op hun gemak in klassen waar leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoeften samen les krijgen. Ook de leraren zien dat de leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften zich prettig voelen. Ze hebben het idee dat deze leerlingen betere resultaten halen en zich sociaal-emotioneel sneller ontwikkelen. De inspecteurs die de samenwerkingslocaties bezochten, hebben over het algemeen een positief beeld van de kwaliteitszorgcyclus rond het gezamenlijke onderwijs. Wel kan de verantwoording naar bijvoorbeeld bestuur, samenwerkingsverband en ouders soms beter.

De inspectie doet een aantal aanbevelingen. Zo helpt het om een concreet, gemeenschappelijk doel te formuleren waarvoor alle betrokkenen zich willen inzetten. Investeren in een schoolcultuur waarin iedereen erbij hoort, duidelijke communicatie met ouders en het evalueren van de effecten zijn andere aanbevelingen. Besturen wordt aangeraden om de samenwerking op te nemen in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook kunnen zij overwegen of de beleidsregel Experiment inclusieve leeromgeving mogelijkheden biedt.

Meer informatie over het onderzoek is hier te vinden.

Bron: www.vosabb.nl

Scroll naar boven